
UngSOR 2022
Konferansen for alle som er engasjert i gode levekår for barn og unge med utviklingshemming. 13. og 14. juni 2022.
UngSOR 2022
Veilederen fra helsedirektoratet - Hva betyr den for barn og unge?
Varighet: 22 min
Eivind Bjerksetmyr fra NAKU om Helsedirektoratets veileder om gode helse og omsorgstjeneste.
ITA – Inkluderende og tilrettelagt allidrett
Varighet: 12 min
Bjørn Roar Vagle forteller om bakgrunnen for idrettstilbudet ITA og erfaringene så langt.
Foreldre til utviklingshemmede – vårt perspektiv
Varighet: 13 min
Annette Jenssen er leder for Handikappede barns foreldreforening (HBF).
Hvordan sikre faglig kvalitet i tjenestene?
Varighet: 30 min
Hvordan kan leder, ansatte og pårørende samarbeide for å oppnå en endring til det positive?
Picture Exchange Communication System (PECS)
Varighet: 32 min
Kim Liland forteller om Picture Exchange Communication System (PECS).
Barnekoordinator: Hvordan jobber Koordinerende enhet i Ringerike kommune for å forberede seg på nytt lovverk.
Varighet: 42 min
Hvordan få til god koordinering rundt barn og unge, og deres familier?
Retten til å bli hørt
Varighet: 38 min
Grete Vandvik fra Redd Barna snakker om hva det innebærer at også barn og unge med utviklingshemminger har rett til medvirkning og innflytelse.
grete vandvik redd barna rettigheter barn artikkel 12 familieveiledning
Koordinering og samhandling
Varighet: 23 min
Kjell-Olaf Richardsen ved statsforvalteren i Oslo og Viken gjennomgår de nye endringene i velferdstjenestelovgivningen.
statsforvalteren velferdstjenestelovgivningen barnekoordinator kjell olaf richardsen
Elevmedvirkning og selvbestemmelse for elever med utviklingshemming
Varighet: 21 min
Høy grad av selvbestemmelse er knyttet til bedre livskvalitet, større deltakelse i arbeidslivet, bedre psykisk helse, og mer selvstendighet i voksenlivet.
Brukerstyrt personlig assistanse - hvordan få dette til på en god måte for barn og unge med utviklingshemming?
Varighet: 32 min
Hvorfor kan BPA være viktig og bra for familier med barn med utviklingshemming, hvordan kan det gjøres og hva er de viktigste barrierene.
«En kilde til mestring»
Varighet: 32 min
Erfaringer med bruk av Positiv atferdsstøtte (PAS) i det spesialpedagogiske arbeidet i skolen.
marit tjøstheim skretting pas positiv atferdsstøtte spesialpedagogikk